Laga hellre än köp nytt. Numera jobbar jag bara med båtvärme samt båtel och alla möjliga installationer. De märken jag servar är bland annat Ardics värmare, Webasto samt även Thermics fotogenvärmare. Hör av dig om du har problem med värmare som inte går att lita på eller drar för mycket bränsle.

Ardic-värmare

Har du startproblem med din Ardic? Hör av dig till oss så ska jag ta en titt på den. Det går nästan alltid att rädda den gamla värmaren med små åtgärder till en rimlig kostnad. De modeller jag är vana att serva är 04, 041.042, 091 och 432.

Problem med Ardic-värmaren i din grävare?

Jag kan fortfarande kan vi laga Ardic 091D 24 volt som sitter i grävmaskiner. Den äldre modellen från 85 saknade låda, senare modellen var i en rostfri låda. Hör av dig, de går oftast att laga, bara fläkten snurrar på rätt varvtal. Värmaren är välgjord och driftsäker. Med lite handpåläggning hålla i många år till. Jag har många års erfarenhet av att jobba med Ardics värmare.

Kontakta mig för aktuella priser och mer information.

Ardic 432-DL diesel

Havsluft, saltstänk och vågor ställer speciella krav på en båtvärmare. Långlivad blir bara den värmare som uppfyller dessa krav. Ardic var den första som tillverkade en speciell båtvärmare, inbyggd i en skyddande box. Med mer än 20 års erfarenhet har Ardic utvecklat en ny Ardic 432-DL helt i rostfritt stål. Alla delar som kan utsättas för den korrosiva havsluften är av rostfritt stål. Därför är även brännkammare och värmeväxlare helt i rostfritt stål. Alla heta delar är dessutom högtemperaturresistenta.
Värmaren, med flamvakt, glödstift, kablage, kontaktdon, elektronik och reläer etc. är inbyggd i den högglanspolerade rostfria boxen för att skyddas mot fukt, korrosion och mekanisk påverkan. Värmaren inbyggd i en kompakt box gör samtidigt installationen snabbare och lättare.

Snabbt, varmt och skönt. Varm luft är det snabbaste sättet att värma upp en kall och fuktig kabin. Ardic 432-DL värmer upp och torkar på ett behagligt sätt. Det gör att båtsäsongen blir längre även med lågtryck och kallfronter. Under full drift tar Ardic 432-DL in ca 120 m2 kall fuktig luft som den värmer upp och transporterar in i båten. Det betyder att en kabin på ca. 5 X 2 meter med 2 meters höjd blir fylld med varm luft på 12 minuter. I verkligheten blir kabinen varm och avfuktad snabbare. Redan efter några minuter börjar hytten bli varm och man kan ta av sig de tjocka tröjorna.

Diesel: Enkelt, säkert och rent. På grund av sin höga flampunkt är diesel ett mycket säkert bränsle. De flesta båtar har också diesel som bränsle. Värmaren tar sitt bränsle direkt från båtens tank. Ardic 432-DL är baserad på ett patenterat förbränningssystem. Detta system gör att man får en lätt uppstart, även vid låga temperaturer och vid krängning, samtidigt som en låg strömförbrukning behålls.
Bränsletillförseln sker med hjälp av en elektronisk doseringspump, som säkrar att man alltid får rätt bränslemängd, även vid varierande mottryck, bränslekvalitet, sughöjd och suglängd. Förbränningen är så bra att Ardic 432-DL ligger långt under de värden som är tillåtna.
En Ardic 432-DL skonar den miljö du njuter av i din båt. Självklart har värmaren typprovats av Sveriges provnings- och forskningsinstitut och har även genomgått erforderliga EMC-tester och är CE-märkt.

Tyst. "Så tyst som möjligt, utan att göra inkräktan på den rena förbränningen, strömförbrukningen och effekten" var ett av de viktigaste målen då nya Ardic 432-DL blev utvecklad. Ljudet från värmaren begränsar sig till ett svagt brummande från förbränningen. Den steglösa regleringen med hjälp av en helt ny revolutionerande styrenhet gör också att värmaren går tystare.

Låg strömförbrukning. Ardic-värmarena har alltid haft en låg strömförbrukning i förhållande till effekt (även vid uppstart). Detta gäller fortfarande och med hjälp av den steglösa effektregleringen kan man ställa in önskad värme- effekt och därmed också reglera sin strömförbrukning.

Kompakt och lätt att montera. Den högglanspolerade boxen, som Ardic 432-DL är monterad i, är inte större än en skokartong. Värmaren kan monteras hängande eller liggande.
Varmluftsutsläppet på värmaren kan vridas 360 grader, detta för att undvika onödiga krökar på luft- slangen och därmed effektförluster. Därför är det ganska enkelt att finna en bra monteringsplats, i stuvfack, i motorrum (ej bensinmotor) eller inne i själva båten. För att utföra installationen behövs inte mer än vanlig händighet. Anslut plus och minus samt manöverpanel, drag fram varmluftsslangar och anslut bränslet till tanken. Värmaren själv är förmonterad och testad redan på fabrik.
Den universella monteringssatsen köps separat. Den innehåller alla nödvändiga delar, såsom 9 meter luftslang, 2 st utsläpp, 2 st luftljuddämpare (varmluft-/friskluft), rostfritt avgasutsläpp, isolerad avgas- ljuddämpare, förbränningsluftljuddämpare, bränslestigarrör och mycket mer. Med andra ord det mesta som behövs för en installation. Satsen passar till de flesta båtar på 30-35 fot, men kan självklart utökas till fler hytter och större båtar

TEKNISKA DATA 432-DL

Spänning 12 V
Effekt: Netto 3200 W / 1700 W
Brutto 4300 W / 2300 W

Förbrukning
Vid full effekt ca. 3,0 A
Vid min effekt ca. 1,7 A
Vid uppstart 1 min ca. 11,0 A

Bränsleförbrukning
(l/h) ca. 0,44/0,23

Mått: Längd 425 / 295 mm
Bredd/Djup 140 mm
Höjd 230 mm
Vikt: 7,5 kg

Värmaren är -märkt och EMC-testad. Godkänd SP nr. 535 AD xx.

Telestart - Callstart eller fjärrkontroll kan anslutas till din värmare.

Båt & Bilvärmarteknik

är specialiserade på värmare.

Med 40 års erfarenhet av att installera, reparera och serva värmare vet jag hur man får det torrt, varmt och skönt ombord – och driftsäkert!

Min målsättning är att utföra högkvalitativt arbete för att få en så bra och driftsäker installation som möjligt.

Håkan Lindby

Telefon & Adress

Tel 08-5908 7554
Mobiltelefon 070-582 9661
info@bilvarmarteknik.se

Leverans- och besöksadress

Vassundagränd 25
194 55 Upplands Väsby

HÖgsta Kreditvärdighet

Våra leverantörer